SAMOUCZEK

Zaglądaj na tę stronę! Podawane tu informacje pomogą Ci w Twoich codziennych problemach z przyswajaniem i efektywnym wykorzystywaniem wiedzy!

* BIBLIOGRAFIA ZAŁĄCZNIKOWA * JAK SIĘ UCZYĆ? * GDZIE SIĘ UCZYĆ? * JAK NOTOWAĆ? *

Gabrysia Graczyk
BIBLIOGRAFIA ZAŁĄCZNIKOWA zwana LITERATURĄ PRZEDMIOTU
Bibliografia załącznikowa - prezentacja multimedialna

początek strony

JAK SIĘ UCZYĆ?

  • Jak się uczyć? - prezentacja multimedialna
    Jak się uczyć? (także gdzie, kiedy); Jak szybko czytać? Jak notować? Jak skutecznie "sprzedać wiedzę"?

KIEDY?

* nic nie zastąpi snu, ten w godzinach między 19 a 24 h jest podwójnie pokrzepiający

* już 10 minut odprężenia dużo daje- kąpiel, sport, oddychanie, oderwanie wzroku (warto spojrzeć wtedy na zieleń- odpoczynek dla oczu)

* najlepiej zapamiętujemy to, czego uczymy się przed odpoczynkiem- przerwa w uczeniu- utrwala, sortuje wiedzę; także w czasie zmiany tematu - pracuje nasza nieświadomość

* lepiej się uczyć po lekcjach, nie przed- w czwartek po biologii, a  nie przed biologią we wtorek

* krótsze lecz częstsze posiedzenia nad książkami są skuteczniejsze; "niedzielny kierowca" nie ma wprawy

* im więcej zmysłów uczestniczy w nauce- lepszy efekt (mów, pisz, słuchaj, dotykaj, wąchaj...)

* gdy będziemy roztkliwiać się nad szczegółami- utracimy meritum sprawy, staraj się wydobyć esencję

KOLEJNOŚĆ

* najpierw łatwe- rozgrzewka

* naprzemiennie- płodozmian: ścisłe przeplecione humanistycznymi; pisemne przeplecione ustnymi (zmiana jest też odpoczynkiem)

* drugi przedmiot, ten po rozgrzewce- trudniejszy- mózg jest jeszcze wypoczęty

* systematycznie- czas potrzebny na nauczenie się kilku lekcji rośnie w postępie geometrycznym- jeśli materiału jest 2 razy więcej- czasu trzeba 4 razy tyle

PASJA

* ucz się z pasją, radością, z dobrym nastrojem, nie denerwuj się bez potrzeby, naucz się śmiać z siebie; lęk wypiera rozwagę, brak pewności siebie- przynosi niepowodzenie, nie wmawiaj sobie że nie jesteś inteligentny!

* stres zabiera 30 % energii potrzebnej do uczenia się, potem stresujesz się, dlatego, że się zestresowałeś- stres wtórny, i kolejne 30 % energii nie jest Twoje...

* każde małe dziecko lubi się uczyć!

* miej do siebie zaufanie, nie karm mózgu negatywnymi sądami o nim- bo uwierzy, że jest głupi... stawiaj sobie konkretne, realistyczne wymagania

* nie wmawiaj sobie, że matematyka (lub...?) jest nudna, drętwa, nieżyciowa i jałowa

* pamiętamy to- co jest dla nas ważne, ciekawe, nowe

* buduj osobistą relację z poznawaną sprawą

* przekonaj siebie, że uczysz się rzeczy ciekawych, ważnych, celowych, sensownych

* im mniej entuzjazmu- tym potrzebny większy wysiłek

* "lubię to co robię" "to łatwizna!"- pozytywne "pranie mózgu"

DOBRE ODŻYWIANIE

+

-

witaminy z grupy B, ryby, tuńczyk, sardynki, makrele, fasola, wołowina, orzeszki ziemne, ziarna zbóż, otręby, kiełki pszenne, lecytyna- soja zbyt tłusto, dużo cholesterolu, także niedożywienie, brak białka, alkohol, papierosy, leki wpływające na pracę mózgu, choroby zapalne mózgu- urazy głowy, długotrwałe niedosypianie, przemęczenie, brak wypoczynku

METODY

* komórki nerwowe są niezdolne do podziału, liczba neuronów z biegiem lat ulega redukcji, ubytek masy jest mniejszy przy intensywnej pracy intelektualnej,

* komórki nerwowe można trenować jak mięśnie na siłowni- pogrubiać, tworzyć nowe połączenia

* dane werbalne przekładaj na obrazy, buduj skojarzenia

* wspomnienia miejsc i zdarzeń pamiętasz dłużej niż słowa

* wierszyki i rymowanki np. "W pierwszej ćwiartce wszystkie funkcje są dodatnie, w drugiej tylko sinus, w trzeciej tangens i cotangens a w czwartej cosinus"

* humor ("Pamiętaj cholero- nie dziel przez zero")

* słuchaj (zwłaszcza Ty- Kobieto!) ze słuchu pochodzi 20-50 % naszej wiedzy- korzystaj z lekcji- nie ucz się na historii do sprawdzianu z polskiego

* dyskusje, rozmowy- zaostrzają uwagę, gdy mamy słuchacza, intensywniej myślimy- gdy wytłumaczysz koleżance lub koledze lekcję- najlepiej się nauczysz

* słuchaj aktywnie- kojarz, przeprowadzaj selekcję

* przed słuchaniem, czytaniem- zadaj sobie pytania:

* to co Cię interesuje zapamiętasz bez wysiłku- jak kibic nazwiska zawodników; to co jest zabarwione emocjonalnie- najtrwalej zapamiętasz (gdy król ma na imię tak jak, Twój chłopak...)

* pamięci sprzyja koncentracja: mówić do siebie: uwaga, to muszę zapamiętać! Zapamiętamy tym trwalej, im większa jest nasza świadomość konieczności zapamiętania

* efektywność zapamiętywania mechanicznego jest 20- krotnie mniejsza od rozumowego

* pojemność pamięci nie zależy od sumy informacji, ale od ilości odrębnych, zakończonych części, których jednocześnie mózg zapamiętuje od 5 do 9- człowiek; z jednakową trudnością zapamiętuje 7 cyfr, 7 słów lub 7 zdań; rozdrabnianie- utrudnia zapamiętanie- lepiej uczyć się całego wiersza zamiast poszczególnych strof osobno

* mózg przeciętnego człowieka w ciągu 1 sekundy może wykonać ilość operacji równą 1 kwadrylionowi: 10 000 000 000 000 000; wykorzystujemy około 30 % możliwości naszego mózgu... - doceń, jakim wspaniałym organem obdarzył Cię Bóg!

początek strony

GDZIE SIĘ UCZYĆ?

* wiadomości odtwarza się najlepiej w tym samym otoczeniu, gdzie się uczyliśmy

* muzyka wpływa na spadek koncentracji (dobrze jest się uczyć przy muzyce, której rytm odpowiada rytmowi naszego serca- dobra jest muzyka barokowa; większość utworów współczesnej muzyki rozrywkowej ma rytm zbyt szybki- wprowadza zdenerwowanie)

* rozluźnienie mięśni osłabia wolę- lepiej nie siedzieć zbyt wygodnie, na krześle, (nie fotel, łóżko) z podnóżkiem (krążenie krwi)

* książkę trzymaj 25-30 cm od oczu, pod kątem 45°

* światło- najlepiej dzienne, z lewej strony (gęste firanki, kwiaty doniczkowe w zbyt dużych ilościach- kradną nam je)

* ważne jest wietrzenie- mózg pochłania 20 % tlenu zużywanego przez organizm; komórka mózgowa potrzebuje więcej tlenu od mięśniowej

* w kąciku nauki warto mieć porządek i tylko niezbędne rzeczy: słowniki, encyklopedie, przybory (by nie tracić czasu na szukanie) ale lepiej nie trzymać tam przedmiotów rozpraszających uwagę (zdjęcia chłopaka lub Twoich ulubionych koni)

* lepiej na wierzchu mieć tylko jeden zestaw książek, by podręcznik z geografii nie wprowadził Cię w wisielczy nastrój, gdy aktualnie uczysz się biologii (by nie myśleć: jeszcze to....)

początek strony

JAK NOTOWAĆ?

JAK NOTOWAĆ?

DLACZEGO WARTO NOTOWAĆ?

JAKIE SĄ RODZAJE NOTATEK?

MAPA MYŚLI

plusy:

budowa:

STRONA GŁÓWNA - kliknij! Biblioteka Zespołu Szkół Urszulańskich w Rybniku / bibliofilur@poczta.onet.pl